fredag 4 januari 2008

Julafton 2007!

Så var det då äntligen dags för tomten att komma!

Min första jul firade jag och familjen hemma på Själsviksvägen tillsammans med mormor, moster och BusAnders! Tja eller snarare, min andra jul, för förra julen var jag ju bara en och en halv vecka gammal så då var man ju inte med på samma sätt! Men denna jul var det andra bullar. :O)

Kvällen innan julaftonen så fick jag lära mig ett par sista knep om hur man kunde charma in sig hos tomten. Mamma, pappa och jag gick ut med en skål gröt som tomten skulle få när han på natten innan julafton smög runt och kollade en extra gång vilka barn som var snälla och låg och sov och vilka barn som var busiga. Mamma berättade att tomten kom på julaftonens eftermiddag men att om man varit riktigt snäll så kanske tomten redan i natt lämnade något paket som man fick öppna på julaftonsmorgonen. Hoppas Hoppas!


Jippie! Tomten måste tyckt att brorsan och jag hade varit extra snälla för när vi kom ner i vardagsrummet på julaftonens morgon låg där paket under ........ ja vad hade dykt upp i vardagsrummet medans jag sov! Hade världen blivit tokig! Helt plötsligt fanns där skog mitt i vardagsrummet och det satt lampor och massa röda stjärnor och bollar i skogen! Vad är det som pågår här egentligen!
Efter att ha fått det hela, med vad en julgran är för något, förklarat för mig kunde jag koncentrera mig på paketen igen! Ja, för det visste jag redan minsann vad det var för något! Fniss. Sen var det dags för lite julefrukost! Det blev macka med julskinka och julgröt! Måste säga att för att vara bland de första gångerna jag smakar julgröt så slank det ner ganska mycket i maggen! Efter frukosten passade jag och brorsan på att busa i vardagsrummet i väntan på att gästerna skulle komma och jag fick kika lite på brorsans coola mobil!Så kom då äntligen moster, BusAnders och mormor. Ja och så tomten förstås! Och vet Ni va? Han hade med sig ännu flera paket! Jag var inte alls rädd för tomten...... bara lite! Tomten lät jättesnäll fast det var tryggt att sitta i knät på mamma när tomten delade ut paketen! Tomten berättade att han var på väg hem till tomtemor och att han var trött efter att ha delat ut paket till alla barn men att han blev jätteglad när mamma och jag bjöd honom på tomteskum!

Alla som firade julen hemma hos oss hade varit jättesnälla och fick paket..... fast lite synd var det om BusAnders för han var på toa eller något så han missade tomten! Fast paket fick han i alla fall som tur va! Men han var lika glad för det och busade loss med mig och alla leksakerna jag fått! Busade gjorde även alla andra med mig så lite då och då fick jag ta timeout och sova en liten stund och vad är skönare än att gosa ner sig i soffan hos pappa när man är lite trötter! Pappa somnade oxå vid ett tillfälle och då passade
moster på att ta kort! Fniss.
Givetvis åts det ju en hel del under julen oxå! Vid julmiddagen fick jag mumsa på det mesta som fanns på bordet! Bäst tyckte jag om julskinkan och mammas köttbullar och så mosters lussekatter vid fikat så klart! Det var klart den bästa julen jag varit med om. Fniss. Fast på kvällen var jag så uppe i varv att jag inte kunde somna, så mamma fick gott krypa ner och lägga sig hon oxå. Hihi.... planen för att få sova i mammas och pappas säng fungerade!


Hoppas att även alla Ni andra fick en underbar jul! Kram kram och god fortsättning på julhelgen till alla som jag känner.





Inga kommentarer: