torsdag 11 oktober 2007

Min första förkylning som även blev öronhinneinflammation!

Förra söndagen, den 7:e oktober 2007, var man allt liten på jorden i flera bemärkelser! Då var jag inte så vidare pigg! Hade känt mig lite snorig och förkyld ett par dagar men nu hade förkylningen blivit mycket värre. Jag hade gått och blivit rejält dunder snorig och fått en hemsk hosta! Jag hade nästan varit vaken hela lördagsnatten och snorat samt hostat rejält. De få timmarna jag kunde sova var sittandes i mammas eller pappas famn så på söndagsmorgonen beslöt sig mamma och pappa för att ringa läkaren. Läkarna tyckte vi skulle komma in så de kunde ta sig en liten titt på mig och efter tappra försök att få i mig lite gröt bar det så av till akuten för undersökning. Där konstaterade man efter stick i fingret samt undersökning av hals och öron att jag var rejält förkyld och att jag hade början till dubbelsidig öroninflammation. Snacka om att mamma och pappa blev snopna. Det förklarar ju varför jag inte varit så värst munter de senaste dagarna! Läkarna skrev ut en kur av hostmedecinen Mollipect och Kåvepenin, som är penecilin för öroninflammationen. Båda medicinerna smakar för övrigt redigt blääääääää! Jag ska gå på denna kur i en hel vecka vilket känns som en evighet! Varför kan dom inte göra så att medicin smakar gott!?! Här vilar jag tryggt i mammas famn efter läkarbesöket.
Det har blivit mycket sovande de här dagarna då det inte varit så lätt att sova om nätterna pga hostan och att det gör ont i öronen hela tiden. Men när jag är vaken så måste jag säga att humöret mitt är på topp i alla fall. Jag busar runt med mamma och pappa allt jag orkar och när jag blir för trött finns det inget mysigare än att få krypa upp i mammas famn och läsa en bok.


Mormor har kommit förbi ett antal gånger för att pigga upp mig lite! Det blir ju lätt tråkigt att bara leka med mamma och pappa hela tiden. Fast dom är rätt så påhittiga ändå måste jag säga! Sist mormor var här hade hon med sig en rolig liten gubbe som skrattade jättehögt när man skakade på honom. Den lockade allt fram lite skratt hos både mig och mormor.


Sen åkte även min nya fina vintermössa fram som jag fått av mamma och pappa! Visst är jag söt i den! Den värmer såååå gutt om öronen när mamma, pappa och jag är ute med vagnen och promenerar. Man måste ju passa på att njuta av det fina höstvädret som vi har och alla fina färger som är ute just nu. Det finns ju såååå mycket fint att kika på från vagnen och när man kliver på löven på marken så prasslar dom jättemysigt! Blev så glad när jag fick min mössa att mamma och pappa inte fick ta av mig den på ett bra tag. Här kryper jag omkring med den i vardagsrummet och fnissar till varje gång toffsarna killar mig på halsen.


När man har öroninflamation så är det inget bra att få vatten i öronen vilket har gjort att vi missat babysimmet ett par gånger nu vilket är jättetråkigt. Men man får väl ta och bada hemma istället! Nu när jag är sjuk myser mamma alltid till det i badrummet med ljus och grejer när det är baddags. Visst ser det jätte mysigt ut! Skulle kunna bada i timmar om man fick, för det är ju såååå kul att bada och ännu roligare blir det ju nu när mamma och pappa tycker man är busig om man plaskar för mycket. När de försöker få mig att inte plaska så mycket då jag kan få vatten i öronen så plaskar jag ännu mera! Hihi Vilket oftast resulterar i att jag till slut åker upp ur badet! Hihi.


Efter allt plaskande och busande i vattnet med mamma är det skönt att få komma upp till pappa som hämtat varma handdukar att svepa in mig i. Det känns skönt att få sitta i pappas knä och få upp värmen lite igen. Det dröjer inte många sekunder innan pappa och jag är i farten igen. Mamma brukar kalla oss för sina små busfrön!


Mamma och pappa har oxå känt sig lite krassliga ett tag nu så jag hoppas vi alla snart blir piggare igen. Vi saknar ju alla vänner som vi annars brukar träffa lite då och då. Lovar att jag ska busa loss med Er jättemycket sen när jag blivit frisk igen. Det är visst en hel del som är sjuka just nu! Det hör väl säkert hösten till! Skickar i alla fall här en liten extra kram till alla Er som inte är så pigga!

Krya på Er så hörs vi när vi är krya igen! :O)

Kram Kram



1 kommentar:

Norpan sa...

Hej på er...
Hur är det med er alla?? Här är det bättre, kanske inte på topp men helt klart glada och en aning utvilade! Idag sov vi tills klockan 10 och det har inte vi gjort någon gång..Ni skulle ha varit med oss på semester, det var vaccin för höst och kyla!! Hoppas vi ses på tisdag hos Axel!! Kram ifrån Norpan!!