fredag 2 januari 2009

Julen 2008

Julen 2008 började med en jätte rolig uppesittarkväll hos familjen Blomqvist. På Schemat stod bla tillagning av juleskinkan .... som för övrigt skulle stå och koka såååååå länge!! Så pass länge att jag hann med en liten tupplur på kökspallen emellanåt. Det gäller ju att orka vara med hela kvällen. Under tiden skinkan stod och kokade så myste vi i massor i soffan och tittade på alla uppesittarprogram där alla talar i rim i massor. Jag hann även med att fixa mutan till Tomten så att jag skulle få massa paket av honom på julafton. Trots att det var sent på kvällen gick vi ut och ställde fram en skål med gröt till tomten .... och så en av de små hjärtformade pepparkakorna som mamma och jag tidigare på kvällen bakat när pappa var på jobbet. Sen smet vi in till Håkan och Berit med lite kakor och choklad och önskade dom god jul. Sen när skinkan hade kokat klart så skulle den "skjuts in i ugnen" i flera minuter, men innan dess fick jag vara med och måla den, inte med färg utan med senap och ägg och så fick jag slänga på en massa brödsmulor utan att få skäll av någon. Det är bra med storhelger för då får man göra lite tillåtet bus. Det var jätteskoj att knäcka ägget, fast mamma fick plocka upp en del skal från skålen innan vi kunde börja måla. När den varit i ugnen ett tag var det så äntligen dags för skinkmacka och te, fast jag drack o'boy med Brorsan. Klockan hann att bli ganska mycket den här kvällen innan vi gick och la oss. Hmmm tror nog att mamma och pappa var ute efter att få lite sovmorgon på julaftonen! Hihi. Men till sist, efter lite mer lek och mys med mamma, pappa och brorsan så var det dags att mysa ner i kudden och invänta stora paketdagen. Oj oj vad spännande det skulle bli. Många drömmar om paket ska det bli. Natti natti! Hihi.
Ha ha! Jag visste att mutan skulle fungera, för redan på morgonen låg det paket till mig och brorsan under granen. Vilken toppendag det här blev. Vi tittade till skålen som Tomten fick på kvällen och nästan all gröt var borta och kakan var också borta så Tomten tyckte nog jag var jättesnäll som gav honom något att äta då han arbetade så mycket med att dela ut paket till alla barnen. När vi öppnat våra klappar framför granen så åt vi en riktig julfrukost med skinkmackor och riktig tomtegröt inne vid tv:n. Mums, vad gott det är.

Efter frukosten var det dags att sätta fart, för vi skulle spendera hela dagen hos farmor och Kari på landet. Visste inte riktig om Tomten hade någon GPS, så jag var lite orolig att jag inte skulle få några paket mer den dagen. Men efter en massa god julmat och efter Kalle och hans vänner så tittade faktiskt Tomten förbi med en JÄTTESTOR säck med paket till oss allahopa. Tomten var så gammal så han kunde inte läsa på paketen som han hade med sig utan Kari fick hjälpa till och tyda lite, ibland kunde inte han heller läsa. Jag tror att Tomten skrivit på sitt hemliga Alvspråk, som bara han och alverna kan läsa. Men men, när jag väl fick mina paket så blev jag jätteglad för jag fick en massa leksaker och kläder och halsband. Jaa, det var så mycket braigt jag fick så jag lovar vara lika snäll nästa år så att jag får lika mycket fint då oxå. Det blev en helbraig dag hos farmor med en massa lek, mys och god mat. Hoppas det blir fler jular där. Synd bara att farmor missade tomten då hon var iväg och handlade tidningen i affären. Men tomten lämnade som tur var paket åt henne också eftersom även hon varit snäll.

Som om Julen inte ville ta slut! När vi kom hem från farmor så kom mormor och hälsade på och hade oxå klappar med sig till mig som Tomten lämnat hos henne. Som tur var så hade jag passat på och tagit en liten tupplur i bilen på vägen hem så jag var faktiskt riktigt pigg när jag kom hem. Så det blev en massa mer lek och bus nu när mormor var där. Fick en kalasfin spis av henne vilket passade jattebra med all leksaksmat jag oxå fått. Så nu kan jag laga mat och baka hur mycket som helst. Superroligt att laga mat till familjen som är tvungna att äta allt jag serverar.

Hi hi. Oj vad kul det är med Jul!!! Hoppas alla andra haft en lika superrolig och jättekul Jul som jag. GOD JUL på er alla därute!

Inga kommentarer: